ساعات کار: ‌شنبه تا پنج‌شنبه 10:00 تا 20:00شماره تماس: ‌021-26453763

چه زمانی باید از یک مشاور و روانشناس کمک بگیریم

چه زمانی باید از یک مشاور و روانشناس کمک بگیریم

مشاوره-روانشناسی-چیست-چطور-ما-89573.png

زندگی همیشه با چالش همراه است. بعضی از آنها می‌تواند تاثیر عمیقی در فرد بگذارد و ادامه زندگی را برای او غیرممکن کنند، مثلا مرگ یکی از عزیزان و شکست در روابط عاشقانه. در اینگونه موقعیت‌ها و مشکلاتی که ناگهانی در زندگی پدیدار می‌شوند، می‌توانیم از متخصص و مشاوره روانشناسی کمک بگیریم.

چند نمونه از این مشکلات که در بین همه افراد مشترک هستند و می بایست در صورت ادامه تاثیرات منفی شان به مشاور روانشناس مراجعه کرد را در زیر می‌آوریم.

مرگ عزیزان

مرگ بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی است، اما کنار آمدن با این مساله کار ساده‌ای نیست. واکنش افراد به از دست دادن عزیزان چه پدر و مادر و چه حیوان خانگی متفاوت است. اندوهگین بودن و عزاداری به‌ طور معمول به‌ صورت آشکار و در ذهن افراد صورت می‌گیرد اما اگر واقعیت را نپذیرند منجر به مشکلات روانی بیشتر و طولانی‌تر می‌شود.
یک روانشناس می‌تواند در پیدا کردن راه‌های مناسب برای کنار آمدن و پذیرفتن مرگ عزیزان و نزدیکان به شما کمک کند.

استرس و اضطراب

موقعیت‌های خاصی در زندگی استرس‌زا هستند؛ مانند مصاحبه شغلی یا برقراری ارتباط با افراد جدید. استرس و اضطراب می‌تواند احساس ناتوانی و خشم در فرد ایجاد کند و در نهایت منجر به انزوای اجتماعی، افسردگی و بسیاری از مشکلات روانی دیگر شود.
یک روانشناس می‌تواند با پیدا کردن منبع و علت مشکلات شما و همچنین راه‌های مناسب غلبه بر آنها، به شما در مدیریت استرس و اضطراب کمک کند.

افسردگی

احساس ناامیدی یکی از نشانه‌های رایج افسردگی است. بسیاری معتقدند که خودشان می‌توانند این رفتار منفی را متوقف کند و افسردگی بیرون بیایند، اما این کار به ندرت اتفاق می‌افتد.
افسردگی یک اختلال رایج است که افراد مبتلا به آن، علاقه خود را به همه چیز از دست می‌دهند، همیشه احساس خستگی می‌کنند و در بیشتر موارد نمی‌توانند احساسات خود را کنترل نمایند.
روانشناسان می‌توانند به شما کمک کنند که منبع افسردگی خود را پیدا کنید و این اولین قدم در جهت بهبود و رفع این مساله است.

فوبیا

ترس از ارتفاع و عنکبوت ترس‌های رایجی هستند، اما در برخی موارد این ترس‌ها غیرمعمول و شدید می‌شوند و می‌توانند مشکلات زیادی را در زندگی افراد ایجاد کنند؛ به‌عنوان مثال سیتوفوبیا (ترس از خوردن غذا) ممکن است به مشکلات جدی در مورد سلامتی فرد منجر شود.
یک روانشناس با تجربه می‌تواند به شما کمک کند تا بر ترس‌های بی‌مورد خود مانند polyphobia (ترس از بسیاری از چیزها) یا phobophobia (ترس از ترس در همه موقعیت‌ها) غلبه کنید.

روابط خانوادگی و غیرخانوادگی

رابطه با افراد خانواده و یا روابط دوستانه و کاری می‌تواند چالش‌های زیادی به‌دنبال داشته باشد. برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند بهترین قسمت یا منبع استرس و مشکلات در زندگی افراد باشد. کمک گرفتن از یک روانشناس به‌صورت انفرادی یا گروهی می‌تواند به کاهش این مشکلات کمک کند.

عادت‌های ناسالم و اعتیاد

بعضی از افراد از عادت‌های ناسالم مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر اغلب برای فرار از مشکلات خود استفاده می‌کنند. در صورتی که روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات خود را حل کرده و این عادت‌های ناسالم را کنار بگذارید همچنین در مواردی مانند اعتیاد، اختلالات اشتها، مدیریت استرس، مشکلات خواب نیز می‌تواند به شما کمک نماید.

افزایش عملکرد

افراد موفق برای دستیابی به اهدافشان ابتدا باید آن را در ذهنشان تجسم کنند. ورزشکاران برای آماده شده در یک رقابت علاوه‌بر تمرین‌های بدنی باید از نظر ذهنی هم خود را آماده کنند. همه افراد باید از این تکنیک برای روبه‌رو شدن با چالش‌های زندگی خود استفاده کنند. به‌طور مثال همانطور که قبل از اجرای یک سخنرانی تمرین می‌کنید، روانشناس هم می‌تواند قبل از روبه‌رو شدن با چالش‌های بزرگ در زندگی چه رقابت در المپیک و چه مصاحبه شغلی باشد، شما را آماده کند تا بتوانید به بهترین نحو با آنها روبه‌رو شوید.

نظم و ترتیب ذهنی

یک روانشناس می‌تواند به شما در بهبود نظم ذهنی کمک کند تا با استدلال‌های دقیق مشکلات خود را حل کنید. اغلب افراد می‌توانند راه حل‌های خوبی در هنگام صحبت کردن با خود (که نوعی درمان است) یا با فرد متخصص پیدا کنند. به آسانی مشکلات خود را با مشاور در میان بگذارید زیرا نظم و ترتیب ذهنی و روانی تان را بهبود می‌دهد می‌تواند تمرکزتان روی موضوع را بیشتر کند و کمک می‌کند تا بدون نگرانی با آن روبه‌رو شوید. روانشناسان آموزش دیده‌اند تا شنوندگان خوبی باشند.

اختلالات روانی

گاهی اوقات مشکلات بزرگی که برای شخص به‌وجود می‌آید باعث ایجاد علائم روانی در افراد شوند. اختلالات روانشناختی می‌توانند به روش‌های مختلفی آشکار شوند. آنها اغلب پنهان هستند و تنها با کمک یک متخصص روانشناسی کشف می‌شوند. برخی از اختلالات روانی با علائم مختلف عبارتند از: اختلال دو قطبی، اختلال افسردگی عمده، جنون جوانی، اختلال استرس پس از ضربه

مشاور و روانشناس چه کاری انجام می دهد

مشاور روانشناس چکاری انجام می دهد

یک روانشناس می‌تواند از طریق حفظ نظم ذهنی و مدیریت استرس، در مواجهه با مشکلات و یافتن یک مسیر صحیح به شما کمک کند تا بتوانید از زندگی بیشتر لذت ببیرید و از احساس افسردگی و دیگر مشکلات روحی خود آزاد شوید.
اولین گام برای داشتن یک زندگی بهتر یافتن یک روانشناس خوب و مشورت با او است. بهتر است در راستای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی و به حداکثر رساندن سلامت روانی خود از مشاور و متخصص روانشناس کمک بگیری.

منبع: جامعه سلامت


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *