ساعات کار: ‌شنبه تا پنج‌شنبه 10:00 تا 20:00شماره تماس: ‌021-26453763

آیا از ابتلا به آلزایمر می ترسید؟

آیا از ابتلا به آلزایمر می ترسید؟

آلزایمر.jpeg

نویسنده: تیما اهرنفلد
مترجم: عاطفه نکویی

به عنوان فردی که برای گذران زندگی به مغزم تکیه و اعتماد می کنم مهمترین ترس من در زندگی زوال عقل است.

خوشبختانه هیچ کس در خانواده من به زوال عقل مبتلا نشده است. اما این بدان معنا نیست که خیالم از این جهت راحت باشد. تا آنجا که می دانیم کمتر از یک درصد از بیماران مبتلا به آلزایمر آسیب پذیری ژنتیکی داشتند که باعث ابتلا به آلزایمر شده است.

برای بسیاری دیگر از بیماران، عوامل دیگری دخیل است. بزرگترین عامل خطرساز، بیماری قلبی است. طبق برخی مطالعات کالبدشکافی، حدود ۸۰ درصد از افرادی که به خاطر آلزایمر می میرند مبتلا به بیماری قلبی عروقی هستند.

این احتمال وجود دارد که بیماری قلبی عروقی یکی از عوامل بروز آلزایمر باشد. کنترل فشار خون بالا و قند خون می‌تواند در این راستا کمک کننده باشد.
ورزش را فراموش نکنید.
ورزش منظم هم یکی از عواملی است، که از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند. سازمان بهداشت جهانی، ورزش های ایروبیک را به عنوان محافظ مغز معرفی کرده است.

مرکز مطالعات مغزی دانشگاه هاروارد افراد بزرگسال را مورد آزمایش قرار داده و میزان فعالیت فیزیکی آنها را همراه با سلامت مغزشان به ثبت رسانده است.

در سال ۲۰۱۹ محققان مطالعات دیگری را انجام دادند که تایید میکند فعالیت فیزیکی باعث کاهش شناختی کمتر و کاهش حجم مغز در افراد سالمند می شود.

در این تحقیق میزان شناخت افراد با آزمایشی که قبل از ابتلا به زوال عقل صورت گرفته است انجام شد. برخی تحقیقات دیگر نشان می دهد که ورزش منظم علاوه بر کمک به سلامت قلب، سطح مواد شیمیایی مطلوب خون را که به عنوان فاکتورهای رشد شناخته می شود افزایش می دهد و همچنین میزان التهاب در مغز را کاهش می دهد.

رژیم غذایی بسیار مهم است.
سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر تأکید می کند که رژیم غذای خود را سالم نگه دارید. علاوه بر این، بر مصرف ماهی و روغن زیتون، بیشتر از گوشت قرمز و لبنیات تاکید دارد.

حتماً در رژیم غذایی سالم به مصرف میوه ها و سبزیجات دقت داشته باشید تا آنتی اکسیدان های لازم را برای بدنتان به دست آورید.

حتماً در صورت نیاز، از سمعک استفاده کنید.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ بر روی تعدادی از بیماران انجام شد، محققان دریافتند که در میان افراد سالمندی که بخاطر مشکلات شنوایی از سمعک استفاده کرده‌اند. ابتلا به زوال عقل و افسردگی و اضطراب نسبت به افرادی که از سمعک استفاده نکرده اند کمتر است.

تحقیقات دیگر هم این مسئله را تایید کرد که کاهش شنوایی بدون درمان، کاهش شناختی را در افراد سالمند تسریع می کند.

در صورتی که حس شنوایی شما با مشکل مواجه شده، استفاده از ابزاری مانند سمعک کمک خواهد کرد که روابط اجتماعی خود را با دیگران حفظ نمایید. ارتباط داشتن با دیگران ، یکی از مهمترین اقداماتی است که به سلامت روان فرد کمک می کند، به خصوص در سالمندی.

تنهایی و منزوی بودن، خطر زوال عقل و آلزایمر را افزایش می‌دهد‌. اگر مشکل شنوایی دارید و سمعک استفاده نمی کنید لذت برقراری روابط اجتماعی و در گروه بودن را از خود می گیرید. ممکن است بدون اینکه متوجه شوید کم کم از گروه ها پس زده شوید.

سمعک به شما کمک می کند که از زمین خوردنتان در سالمندی پیشگیری شود. اگر به سرتان ضربه وارد شود و از هوش بروید خطر آلزایمر در شما افزایش خواهد یافت. تحقیقی که در دانشگاه میشیگان انجام شده نشان داده که استفاده از سمعک، ۱۳% خطر ابتلا به آسیب ناشی از سقوط را کاهش می دهد.
نکته پایانی:
این نکته کاملا درست است که افراد با یکدیگر متفاوت اند. ممکن است شما جزو افرادی باشید که بدون توجه به این توصیه ها تا صد سالگی هم خیلی خوب و سرحال زندگی کنید.
اما به خاطر داشته باشید که هیچ کس مسئول بیماری آلزایمر نیست. پس بهتر است که خودتان در این مورد مسئولیت پذیر باشید و تلاشتان را برای کاهش ابتلا به آلزایمر انجام دهید.

منبع: nekuii.com


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *